هرساله در تمامی کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی دنیا، نمایشگاههایی به منظور ترویج صنعت گردشگری برپا میشود که بهعنوان وسیلهای مناسب جهت به رخ کشیدن داشته های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و یا صنعتی آن کشور به کار گرفته میشوند. غرفه سازی در این عنوان نمایشگاه ها از پیچیدگی های خاصی برخوردار است به صورتی که غرفه سازی در این عنوان نمایشگاه ها مانند غرفه سازی در نمایشگاه هایی دیگر نیست. جنس و نوع متریال استفاده شده در غرفه های این نمایشگاه ها بسیار متفاوت از دیگر عناوین نمایشگاهی میباشد. در طراحی و غرفه سازی در نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی باید به فرهنگ و آداب و رسوم شهر و یا کشوری که برای آن غرفه سازی انجام میشود توجه ویژهای گردد. فرهنگ به شکل فزایندهای در میان مردم به هنگام انتخاب مقاصد گردشگری اهمیت یافته است. کشورها، شهرها و مناطق توجه بیشری را به پیشنهادات فرهنگیشان معطوف میکنند.
گردشگری فرهنگی به شکل برجستهای در افزایش بهره برداری از ظرفیتهای گردشگری در دوره های کم رونق و بی رونق تاثیر دارد.
نمایشگاه بین المللی تبریز یک مرکز نمایشگاهی در شرق تبریز است که همه ساله محل برگزاری نمایشگاههای داخلی و بین المللی در زمینههای مختلف صنعت و تجارت میباشد. هدف نمایشگاه بین المللی تبریز ایجاد ارتباط بین صنعتگران، تجار و مصرف کنندگان و تسهیل تجارت در غالب نمایشگاه بین المللی و داخلی میباشد. همچنین این نمایشگاه بین المللی تبریز هدف توسعه صادرات کشور ایران را دارد. نمایشگاه بین المللی تبریز با بودجه مردمی در ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۷۳، افتتاح گردید. از سال ۱۳۶۴ شمسی، جهت رهایی از صادرات تک محصولی و شناساندن کالاهای صادراتی غیر نفتی که سبب رونق اقتصادی کشور ایران میشد، فکر ایجاد نمایشگاه بین المللی تبریز قوت بیشتری گرفت. در سال ۱۳۶۷ شمسی، در پی تغییراتی که در قانون مقررات صادرات و واردات کشور به وجود آمد و با تشویق دکتر سبحانالهی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برای تأسیس نمایشگاه، پیگیری کارهای ایجاد نمایشگاه بین المللی تبریز شدت گرفت و سرانجام با تحریر اساسنامه اولیه و تعیین تعداد و مبلغ اسمی سهام و به تصویب رساندن آن در هیئت امناء در تاریخ ۶۹/۰۵/۱۷ با به تصویب رساندن اساسنامه و انجام انتخابات هیئت مدیره، شرکت نمایشگاه بینالمللی تبریز رسماً آغاز به کار کرد. شرکت های غرفه سازی دارای گرید نمایشگاه بین المللی تبریز در کلیه مراحل طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی خودملزم به رعایت قوانین و مقررات خاص نمایشگاه تبریز می باشند . این مقررات شامل کلیه مراحل طراحی،اجرا، نورپردازی،برق کشی و... غرفه سازی نمایشگاهی می باشد. که کلیه غرفه سازان نمایشگاه بین المللی تبریز ملزم به رعایت آن ها می باشند .این مقررات در جهت بهبود و سامان دهی روند طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی می باشد. غرفه سازی در نمایشگاه تبریز با استفاده از متریال های متعدد طراحی و اجرا می شود. طراحی غرفه و غرفه سازی نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز به صورت های مختلف از جمله، غرفه سازی پروداکت، غرفه سازی ماکسیما، غرفه سازی اسپیس و غرفه سازی ساخت و ساز انجام می شود.