هفته های تجاری در واقع نمایشگاه هایی هستند که غرفه های آن توسط یک کشور خارجی در کشور میزبان دایر میگردند . البته شرکت ها از شرکت میزبان نیر میتوانند در این نمایشگاه ها غرفه داشته باشند ولی اصولا باید با تایید کشور میهمان در نمایشگاه غرفه داشته و غرفه سازی نمایند. در واقع به جای آنکه بازدیدکنندگان کشور میهمان به نمایشگاه کشور میزبان بروند، شرکت های کشور میهمان به صورت مجتمع به کشکور میزبان آمده و کار را برای بازدید از نمایشگاه راحتتر خواهند کرد. در این نمایشگاه ها که به هفته های تجاری شهرت یافته اند اصولا غرفه سازی آنچنانی صورت نمیگیرد و یا در صورتی که غرفه سازی صورت گیرد، غرفه ها به صورت تیپ بوده تا غرفه داران شامل هزینه های غرفه سازی نشوند و تمایل به شرکت در این هفته ها را داشته باشند.
نمایشگاه بین المللی تبریز یک مرکز نمایشگاهی در شرق تبریز است که همه ساله محل برگزاری نمایشگاههای داخلی و بین المللی در زمینههای مختلف صنعت و تجارت میباشد. هدف نمایشگاه بین المللی تبریز ایجاد ارتباط بین صنعتگران، تجار و مصرف کنندگان و تسهیل تجارت در غالب نمایشگاه بین المللی و داخلی میباشد. همچنین این نمایشگاه بین المللی تبریز هدف توسعه صادرات کشور ایران را دارد. نمایشگاه بین المللی تبریز با بودجه مردمی در ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۷۳، افتتاح گردید. از سال ۱۳۶۴ شمسی، جهت رهایی از صادرات تک محصولی و شناساندن کالاهای صادراتی غیر نفتی که سبب رونق اقتصادی کشور ایران میشد، فکر ایجاد نمایشگاه بین المللی تبریز قوت بیشتری گرفت. در سال ۱۳۶۷ شمسی، در پی تغییراتی که در قانون مقررات صادرات و واردات کشور به وجود آمد و با تشویق دکتر سبحانالهی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برای تأسیس نمایشگاه، پیگیری کارهای ایجاد نمایشگاه بین المللی تبریز شدت گرفت و سرانجام با تحریر اساسنامه اولیه و تعیین تعداد و مبلغ اسمی سهام و به تصویب رساندن آن در هیئت امناء در تاریخ ۶۹/۰۵/۱۷ با به تصویب رساندن اساسنامه و انجام انتخابات هیئت مدیره، شرکت نمایشگاه بینالمللی تبریز رسماً آغاز به کار کرد. شرکت های غرفه سازی دارای گرید نمایشگاه بین المللی تبریز در کلیه مراحل طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی خودملزم به رعایت قوانین و مقررات خاص نمایشگاه تبریز می باشند . این مقررات شامل کلیه مراحل طراحی،اجرا، نورپردازی،برق کشی و... غرفه سازی نمایشگاهی می باشد. که کلیه غرفه سازان نمایشگاه بین المللی تبریز ملزم به رعایت آن ها می باشند .این مقررات در جهت بهبود و سامان دهی روند طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی می باشد. غرفه سازی در نمایشگاه تبریز با استفاده از متریال های متعدد طراحی و اجرا می شود. طراحی غرفه و غرفه سازی نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تبریز به صورت های مختلف از جمله، غرفه سازی پروداکت، غرفه سازی ماکسیما، غرفه سازی اسپیس و غرفه سازی ساخت و ساز انجام می شود.