در این مقاله قصد داریم بهصورت تیتروار صفرتاصد مراحل طراحی غرفه و مواردی که باید در طراحی غرفه توسط طراح و مشارکت کننده در نمایشگاه در نظر گرفته شود را بیان کنیم. حتماً موارد بسیار دیگری نیز باید در طراحی غرفه نظر گرفته شود تا یک غرفه نمایشگاهی بهطور کامل طراحی و سپس به دست مجریان سپرده شود. ممنون خواهیم شد مواردی که به نظرتان میرسد تا این مقال هر چه کاملتر شود را به ما متذکر شوید تا سهمی هرچند کوچک در پیشرفت صنعت نمایشگاهی کشور برداشته باشیم. امیداست این مقاله بتواند موردنظر شما عزیزان قرار گیرد. ما در شرکت سهادانش با برند گراف خدمات طراحی غرفه و اجرای غرفه های نمایشگاهی را ارائه میدهیم.
ویژهگی های کلی یک غرفه جهت طراحی غرفه میتواند موارد ذیل باشد:
- جذابیت داشته باشد
- طراحی غرفه برای بازدیدکننده قابل فهم باشد
- فضاهای تعریف شده در طراحی غرفه کاربردی باشد
- جذابیت طراحی غرفه ، محصولات و خدمات را بیش از اندازه تحتتاثیر قرار ندهد
- موارد ایمنی در طراحی آن درنظر گرفته شده باشد
اندازه بزرگ غرفه نشان دهنده بزرگ بودن مشارکت کننده نخواهد بود ولی سایز انتخابی و جانمایی در پلان نمایشگاه یکی از مهمترین مسائل قبل از طراحی غرفه میباشد. تعداد و حجم کالا و خدماتی که قرار است در غرفه نمایش داده شود و تعداد بازدید کنندگان احتمالی از غرفه شما گزینههای مهمی برای انتخاب سایز مناسب غرفه خواهد بود.
بخش اطلاعات فضای نمایشگاهی | کانتر
بخش نمایش کالا در فضاهای نمایشگاهی
بخش مذاکره در فضای غرفه | وی آی پی | سی آی پی
بخش پشتیبانی در فضای نمایشگاهی | انباری | آبدارخانه
اختصاص بخش آموزشی در فضای نمایشگاهی
اولین مواجهه بازدید کننده بعد از تماشای غرفه حرکت به سمت قسمت کانتر در غرفه خواهد بود. اندازه و محل قرارگیری کانتر در طراحی غرفه بسیار مهم است. طراحی کانتر بهصورتی که کاربردی باشد بسیار مهم است. محلی برای قرارد دادن کاتالوگ و هدایای تبلیغاتی میتواند به کاربردی بودن کانتر در طراحی و اجرای آن کمک کند.
مهمترین قسمت یک غرفه همین بخش است. در طراحی غرفه باید به بهترین شکل مورد توجه قرار گیرد. بازدید کنندگان بیشترین توجه را به این بخش خواهند کرد. بهتر است توجه شایانی در طراحی غرفه و اجرا غرفه بهآن شود.
طراحی بخش مذاکره در طراحی غرفه نمایشگاهی یکی از مهمترین قسمتها برای مشارکت کنندگان خواهد بود. اندازه پلان تهیه شده توسط مشارکت کننده، سیاست های مشارکت کننده در نوع بازاریابی تاثیر بهسزایی در نوع طراحی غرفه خواهد داشت.
تعداد وی آی پی و سی آی پی مورد نیاز و قابل طراحی باتوجه به متراژ و نظر طراح و مشارکت کننده طراحی خواهد شد. باز یا بسته بودن فضای وی آی پی از انتخابهایی است که باید باتوجه به مدل بازاریابی شرکت مشارکت کننده در نظر گرافته شود.
این بخش در یک غرفه میتواند شامل یک فضا یا دو فضای مجزا در غرفه باشد، بهترین حالت برای این منظور در نظر گرفتن دو فضای مجزا در طراحی غرفه میباشد. یک فضا برای آبدارخانه و یک فضای مجزا برای انباری غرفه. قفسه بندی و رعایت انشعاب برق به تعداد مورد نیاز در ارتفاع استاندارد میتواند به کاربردی بودن این فضا ها کمک شایانی نماید که این مهم حتما باید در طراحی غرفه در نظر گرفته شود.
یکی از عوامل جذب بازدید کننده در غرفه های نمایشگاهی اختصاص یک بخش مجزا در طراحی غرفه برای برگزاری کلاس های آموزشی و یا شوروم هایی برای معرفی محصولات و خدمات جدید به مشارکت کنندگان و بازدکنندگان است. این مهم در غرفه هایی که فضای مناسبی از نظر متراژ داشته باشند قابل طراحی و اجرا خواهد بود. رعایت اصول نورپردازی و فراهم نمودن امکانات سمعی و بصری مناسب فضا از نکات مهمی است که باید شرکت طراحی غرفه به آن توجه ویژه داشته باشد.
طراحی یک غرفه باتوجه به نوع نمایشگاه ، علت شرکت مشارکت کننده ، نوع و تعداد بازدید کننده و موارد بیشمار دیگری باید انجام شود. غرفه طراحی شده برای یک شرکت خدمات دهنده با یک شرکت تولید کننده متفاوت است ، حتی طراحی غرفه برای یک شرکت تولید کننده محصولات در اندازه های کوچک با یک شرکت تولید کننده قطعات صنعتی برزگ نیز متفاوت است. نوع بازاریابی شرکتهای مشارکت کننده در نمایشگاه ها نیز در نحوه طراحی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. درنهایت اندازه و جانمایی غرفه در پلان نمایشگاه از چالشهای یک شرکت طراحی غرفه در طراحی یک غرفه خواهد بود.
انتخاب شرکت طراح غرفه نمایشگاهی از وظایف مهم شرکت کننده در نمایشگاه میباشد. برای انتخاب یک شرکت طراحی غرفه نمایشگاهی باید به نکات کلیدی چون سابقه فعالیت و نمونه غرفه های طراحی شده توسط آن شرکت و از همه مهم تر هماهنگی نمونه های طراحی شده با اجرای غرفه در نمایشگاه توجه نمود. شرکت ها و افراد بیشماری اقدام به طراحی غرفه برای مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها میکنند ولی در بسیاری از موارد مشاهده شده طرح اجرا شده هیچ سنخیتی با اجرا نداشته است. مواظب رندرهای سه بعدی خیره کننده باشید، واقعیت غرفه نهایی در بسیاری از این خروجی های سه بعدی از غرفه ها با آنچه در نهایت مشارکت کنندگان تحویل میگیرند تطابق ندارد. از همه مهمتر مطمئن شوین که شرکتی که با آن قرارداد میبندید صفر تا صد پروژه طراحی تا اجرای غرفه را خودش انجام دهد تا شاکله کلی کار در نهایت به خواستههای شما به عنوان مشارکت کننده نزدیک باشد.
در طراحی غرفه رنگ براساس رنگ سازمانی مشارکت کننده اصولا انتخاب میشود و در طراحی غرفه امکان نمایش جنسیت رنگ وجود ندارد، ولی در واقعت و در زمان غرفه سازی نوع رنگ به کار رفته در نتیجه نهایی کار بسیار تاثیرگذار است. در زمان طراحی غرفه، غرفه ساز و طراح غرفه نمیتواند این مهم را به نحو شایسته به مشارکت کننده در نمایشگاه القاء نماید. تفاوت رنگ پلاستیک با رنگ اکرلیک در زیبایی غرفه بسیار موثر است، بالاخص اگر در زمان طراحی غرفه از رنگهای شاد استفاده شده باشد.
نورپردازی از عوامل مهم در جهت جذب مخاطب میباشد با نورپردازی میتوان جذابیت غرفه را افزایش داد. در طراحی غرفه با نور پردازی مناسب علی الخصوص نور ملایم میتوان فضایی آرام بوجود آورد و یا فضای آرام درون غرفه را از فضای شلوغ بیرون متمایز نمود اگر چه در جاهایی از درون غرفه، میبایست نوری متفاوتتر و با شدت بیشتر و رنگ مشخصتر استفاده شود. در طراحی غرفه استفاده از رنگ های متنوع در نور پردازی توصیه نمیگردد زیرا ممکن است توجه مخاطب را از محصول به نمایش کذاشته شده به خود نورپردازی جلب نماید.
در نورپردازی باتوجه به تاثیرات گوناگون نورهای مختلف، باید تاثیرات روحی و روانی و میزان تولید گرما آنها را مدنظر داشت. در نورپردازی باید دقت کرد که بازدیدکننده دچار خیرگی نشود و از زوایای مختلف بتواند کالا یا دستگاه مورد نظر را بطور واضح مشاهده کند. در طراحی غرفه و غرفه سازی به روش ساخت و ساز استفاده از نور بسیار با اهمیت است.
استفاده و بکارگیری صحیح از تلویزیون شهری به همراه صوت مناسب در طراحی غرفه میتواند بربالا بردن جذابیت غرفه تاثیر به سزایی داشته باشد. این ابزار میتواند اطلاعات مناسب و کاملی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد و نیاز به مذاکرات طولانی و بیان تمام جزئیات نخواهد بود. از این ابزار میتوان در نمایش کالاهایی که امکان نمایش در غرفه را ندارند استفاده نمود. داشتن مدیای مناسب جهت نمایش در اندازه بزرگ مسئله مهمی است که در بیشتر موارد در نظر گرفته نمیشود و هزینههای فراوان انجام شده جهت استفاده از تلوزیونهای شهری به هدر میرود.
در طراحی غرفه با بهرهگرفتن از متخصص گرافیک میتوان پیام و اهداف مشارکتکننده در نمایشگاه را به بازدید کنندگان القا نمود. طرحهای ساده و واضح با استفاده از رنگهای صلب، اثر بخشی بالاتری دارند و از سردر گم و خسته نمودن مخاطب جلوگیری مینماید ارئه اطلاعات به مخاطبین نمایشگاه باید به موارد ضروری منحصر گردد .