دلایل غرفه سازی

  • چرا باید غرفه سازی کنیم؟
  • نمایشگاه ها اصولاً محلی هستند که در آن شرکت می‌توانند دستاوردها و محصولات برند یا یک صنعت را به مشتریان خود ارائه نمایند. خوشبختانه در سال‌های اخیر نیز برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی و به‌تبع آن غرفه سازی در کشورمان رشد چشمگیری داشته و کیفیت برگزاری این نمایشگاه ها نیز در حد قابل‌قبول است؛ که این موضوع خود باعث بالا رفتن استاندارهای کیفیت تولیدات و خدمات شرکت‌ها و کارخانه‌ها شده است. یک غرفه ساخته‌شده هرچند در ظاهر مجموعه‌ای از سازه‌های فیزیکی است اما در نهان یک واسطه‌ی بازاریابی یکپارچه‌ای است که با استفاده از ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی خود در جهت ایجاد فرصت‌های معرفی و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کند. به‌عبارت‌دیگر غرفه سازی یک برند، تصویر روشنی از شرکت‌کننده است برای دامنه وسیعی از مخاطبان و مراجعه‌کنندگان در نمایشگاه. یکی از مهم‌ترین و با اثرترین آیتم‌ها در یک نمایشگاه، غرفه سازی شرکت‌ها در آن است. هرچند که این کار شاید در ابتدای امر هزینه‌هایی را به شرکت‌ها تحمیل کند اما قطعاً می‌تواند با مدیریت درست فواید زیادی را برای آن شرکت در پی داشته باشد. شرکت‌ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که تمایلات ایده آل گرایانه و هزینه کرد های آن‌چنانی در غرفه سازی نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت آن‌ها باشد. درنتیجه برای یک غرفه سازی خوب در نمایشگاه که بتواند محصولات و خدمات شرکت‌ها را به‌خوبی به مشتریان و مراجعین معرفی کرده و باعث جذب آن‌ها شود نیازمند یک استراتژی مدیریت هزینه توأم با تأکید بر کیفیت در کار است و اینکه چه چیزی و چه ملاک‌هایی باید در غرفه سازی شرکت‌ها باید لحاظ گردد تا هم بتوان شرکت‌ها را به‌خوبی معرفی کند هم بازدهی غرفه را افزایش دهد. در نمایشگاه است که شرکت‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان محصولات و خدمات خود را با رقیبان ارزیابی کنند، بازارهای هدف را شناسایی کرده و تولید محصولات و خدمات را منطبق بر بازارهای هدف و با افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری تولیدات ادامه دهند. در نمایشگاه است که شرکت‌ها می‌توانند به بررسی استراتژی شرکت‌ها و کشورهای رقیب بپردازند و به دنبال بازارهای جدید و ارتباط رودررو با مشتریان جدید در کشورهای دیگر باشند. همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه، واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها می‌توانند مطالعات مختلفی را در حوزه بازار سنجی و بازاریابی داشته باشند. در نمایشگاه است که یک شرکت می‌تواند با شرکت‌های پخش و یا نمایندگان در شهرستان‌ها ارتباط برقرار کند و در نمایشگاه است که خیلی از پیشنهادهایی که تا امروز به دنبال راه‌حل برای آن‌ها بودند خودبه‌خود به سراغ شرکت‌ها می‌آید و جالب‌تر اینکه این اتفاق برای اکثر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه ها نیز رخ می‌دهد، به همین ترتیب برای رقیبان شرکت‌ها هم که به نمایشگاه آمده‌اند همه این موارد صدق می‌کند و وجود دارد. پس شرکت‌ها باید به این موضوع واقف باشند که رقیبان در پی جایگزین شدن آن‌ها تلاش می‌کنند و سعی بر حذف سایر شرکت‌ها از بازار دارند و این موضوع اگرچه تلخ و سخت است ولی حقیقت دارد؛ و نکته جالب‌تر اینکه رقیبان خیلی سریع‌تر از آن‌که شرکت‌های بزرگ فکر می‌کنند، رشد کرده و بزرگ می‌شوند و برای این شرکت‌ها مدعی خواهند شد. به عبارتی می‌توان عنوان کرد که غرفه سازی در نمایشگاه می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد در اختیار شرکت‌ها که درنتیجه یک برنامه‌ریزی منظم و دقیق و به‌کارگیری ایده‌های خلاق و نوآورانه، همانند ویترینی عمل خواهد کرد برای نمایش هرچه بهتر انواع محصولات، خدمات و فعالیت‌های شرکت‌ها. به‌عبارت‌دیگر، ساخت غرفه و غرفه سازی در نمایشگاه ارائه‌کننده یک تصویر چندبعدی از پیام‌های بازاریابی و فروش آن شرکت‌ها است. ماندگاری یک غرفه ساخته‌شده نمایشگاهی در اذهان مراجعین و مشتریان، خود می‌تواند معیار بسیار خوبی باشد که یک غرفه چقدر موفق بوده است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها درصدد این هستند غرفه‌ای داشته باشند که تا مدت‌ها در ذهن بازدیدکنندگان باقی بماند. میزان ماندگاری یک برند در ذهن به‌اندازه‌ای ارزشمند است که می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های بعدی خرید مراجعین و یا مشتریان تأثیر بگذارد و موجب بالا رفتن میزان آگاهی از محصولات و خدمات شرکت و درنتیجه افزایش تعداد مشتریان در طولانی‌مدت گردد. وقتی‌که از دید یک اثر هنری به غرفه سازی در نمایشگاه نگاه کنیم به‌دوراز تمام ضوابط و شنیده‌ها و با تمام فشارهای کاری و شرایط سختی که در هنگام غرفه سازی پیش می‌آید به جرات می‌توان گفت که: ” غرفه سازی نهایت یک هنر است که از تلفیق چندین مهارت به وجود می‌آید ”. مهارت برنامه‌ریزی، طراحی، نجاری، برق‌کاری و … که در آن غرفه ساز نمایشگاهی فقط با یک ایده اولیه و تلفیق احساسات، فنون، تکنیک‌ها و مواد خام، سازه‌ای خلق می‌کند که همچون زندگی ما عمری کوتاه اما سرشار از زیبایی دارد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که چرا باید غرفه سازی کنیم به این جمله می‌رسیم که با توجه به دلایل ذکرشده در بالا، شرکت‌هایی که خواهان پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی و تجارتی خود هستند می‌بایست حضور و غرفه سازی در نمایشگاه را جزء برنامه هرساله خود قرار دهند و طوری برنامه‌ریزی کنند که همیشه در نمایشگاه اصلی مربوط به صنف خود در اصلی‌ترین شهر و مرکز تجاری صنفی خود حضورداشته باشند و غرفه سازی نمایند و اجازه ندهند رقیبانشان شایعه از بین رفتن و یا ناتوانی آن‌ها را بر سر زبان‌ها جاری کنند که بسیار گران تمام خواهد شد. باید قبول کرد که همه مشتریان همیشه با شرکت‌ها نخواهند ماند و باید همیشه به فکر جایگزین کردن مشتریان جدید و بهتر برای باشند. حضور در نمایشگاه و غرفه سازی و استفاده از غرفه نمایشگاهی می‌تواند در کنار موارد دیگر، بسیار به شرکت‌ها کمک کند. مگر اینکه شرکت‌ها و کارخانه‌ها تبلیغات تلویزیونی را جایگزین کنند که بازهم غرفه سازی نمایشگاهی جایگاه خود را دارد و در کسب نمایندگی و شرکت‌های پخش و مشتریان مستقیم بسیار کمک خواهد کرد. ساخت غرفه نمایشگاه، در جهان صنعتی و تجاری امروز به دلیل رقابتی شدن صنایع، بیشتر شرکت‌ها مبالغ هنگفتی را در امر تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کنند حتی در برخی موارد این سرمایه‌گذاری بیشتر از قیمت محصولات تولیدشده است. به همین دلیل است که امروزه برای بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا تبلیغات، سود بیشتری را عاید این شرکت‌ها می‌کند تا بخش‌های دیگری چون تحقیق و توسعه. از جهت دیگر تبلیغ بسیاری از محصولات و خدمات اساسی که مورداستفاده‌ی عموم مردم هستند خیلی ساده است به این دلیل که با توجه به تنوع این‌گونه محصولات، تبلیغات آن از طریق هر رسانه‌ای که مردم روزانه با آن‌ها ارتباط دارند مانند: روزنامه، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل انجام می‌شود؛ و در بساری مواقع این مورد میتواند بسیار موثر واقع گردد؛ زیرا که بصورت روزانه و تکراری نام برند محصولات در جلوی دید عموم مردم قرار میگیرد یا تصویر و صدای تبلیغات آن را می شنوند.